تبلیغات
...:::»»» مزرعه ی آرش «««:::... - متن، ترجمه وتفسیر آیات 33 تا 38 سوره مبارکه محمد(ص)

یاأَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا أَطیعُوا اللَّهَ وَ أَطیعُوا الرَّسُولَ وَ لا تُبْطِلُوا أَعْمالَکُمْ33

إِنَّ الَّذینَ کَفَرُوا وَ صَدُّوا عَنْ سَبیلِ اللَّهِ ثُمَّ ماتُوا وَ هُمْ کُفَّارٌ فَلَنْ یَغْفِرَ اللَّهُ لَهُمْ34

فَلاتَهِنُوا وَ تَدْعُوا إِلَى السَّلْمِ وَ أَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ وَ اللَّهُ مَعَکُمْ وَ لَنْ یَتِرَکُمْ أَعْمالَکُمْ35

إِنَّمَا الْحَیاةُ الدُّنْیا لَعِبٌ وَ لَهْوٌ وَ إِنْ تُؤْمِنُوا وَ تَتَّقُوا یُؤْتِکُمْ أُجُورَکُمْ وَ لا یَسْئَلْکُمْ أَمْوالَکُمْ36

إِنْ یَسْئَلْکُمُوها فَیُحْفِکُمْ تَبْخَلُوا وَ یُخْرِجْ أَضْغانَکُمْ37

هاأَنْتُمْ هؤُلاءِ تُدْعَوْنَ لِتُنْفِقُوا فی‏ سَبیلِ اللَّهِ فَمِنْکُمْ مَنْ یَبْخَلُ وَ مَنْ یَبْخَلْ فَإِنَّما
یَبْخَلُ عَنْ نَفْسِهِ وَ اللَّهُ الْغَنِیُّ وَ أَنْتُمُ الْفُقَراءُ وَ إِنْ تَتَوَلَّوْا یَسْتَبْدِلْ قَوْماًغَیْرَکُمْ
ثُمَّ لا یَکُونُوا أَمْثالَکُمْ
38


33-اى كسانى كه ایمان آورده‏اید از خدا و رسول اطاعت كنید، و اعمال خود را باطل نكنید.

34-آنان كه كافر شدند و مانع راه خدا گردیدند و سپس در حالى كه كافر بودند مردند،خداوند آنان را نخواهد آمرزید.

35-در جنگ سستى نكنید و كافران را بصلح فرا نخوانید با اینكه شما برترى دارید، خدا با شما است و تلاشتان را بى‏نتیجه نخواهد ساخت.

36- زندگى دنیا بازیچه و زودگذر است. اگر ایمان آورده تقوى پیشه سازید، خداوند پاداشهایتان را خواهد داد، و از اموالتان نخواهد گرفت.

37-اگر تمامى اموالتان را بخواهد بخل میورزید و كینه‏ها بیرون آورید.

38-آگاه باشید این شما هستید كه ازتان میخواهند در راه خدا انفاق كنید،امّا بعضى از شما بخل میورزد،هر كس كه بخل كند بزیان خود بخل كرده است،خداوند بى‏نیاز بوده و شمائید كه فقیر هستید، و اگر پشت كنید ملّت دیگرى جایگزین شما خواهد شد، و آنان دیگر مانند شما نخواهند بود.

تفسیر المیزان _ خلاصه :


 

(33) (یا ایها الذین امنوا اطیعوا الله و اطیعواالرسول ولا تبطلوا اعمالکم ):(ای کسانی که ایمان آورده
اید، از خدا و رسول اطاعت کنید و اعمال خود را باطل نسازید)

(34) (ان الذین کفروا وصدوا عن سبیل الله ثم ماتوا و هم کفار فلن یغفر الله لهم ): (بدرستی آنانکه
کفر ورزیدند و از راه خدا جلوگیری کرده و در حالت کفر از دنیارفتند، هرگز خدا
آنان را نمی آمرزد)می فرماید ای مؤمنان از خدا در احکامی که در قرآن نازل کرده و شرایطی که
قرارداده و خصوصا امور مربوط به جهاد پیروی کنید، و از پیامبر خدا نیز در همه دستوراتی که از جانب خدا به او ابلاغ شده و دستوراتی که آن جناب خودش از باب ولایت برجامعه دینی صادر فرموده ، اطاعت کنید و بوسیله ارتداد یا تخلف از جهاد، اعمال خودرا باطل و بی اجر نسازید، چون سرانجام مخالفت با دستورات الهی ، ارتداد و نفاق است .مفسرین درباره این آیه اقوال مختلف دارند لیکن چون این آیه در سیاق آیات مربوط به جهاد قرار گرفته ، ما آن را به مقتضای سیاق معنا کردیم .در آیه بعدی در مقام تعلیل این آیه می خواهد بفرماید: اگر شما
خدا و رسول را اطاعت نکنید و اعمال خود را حبط سازید نتیجه اش این می شود که به کفار ملحق میشوید،کفاری که سد راه خدا هستند و هم خودشان از دین اعراض می کنند و هم مانع از ایمان مردم می شوند.و در این صورت اگر با همین کفر از دنیا بروید تا ابد مغفرت و آمرزش خدا شامل حالتان نخواهد شد. از
ابی العالیه نقل شده که : اصحاب رسول خدا (ص) گمان می کردند با وجوداعتقاد به توحید هیچ گناهی ضرری به فرد نمی زند و با وجود شرک هیچ عملی سودی به حال او ندارد، تا وقتی که این آیه نازل شد و آنوقت متوجه شدند که گناه و مخالفت باخدا و رسول ، اعمال صالح را باطل میکند.

(35) (فلا تهنوا وتدعوا الی السلم و انتم الاعلون والله معکم ولن یترکم اعمالکم ): (پس سستی نورزید و مشرکین را به صلح دعوت نکنید، در حالی که شماپیروز و برتر هستید و خدا با شماست و هرگز پاداش اعمالتان را نمی کاهد)در مقام نتیجه از آیه قبلی می فرماید: وقتی اطاعت نکردن از خدا و رسول کار شما رابه محرومیت ابدی می کشاند، پس مبادا در امر جهاد سستی کنید و هرگز کفار و مشرکین را به صلح و ترک جنگ دعوت نکنید و حال اینکه شما غالبید و خدا بر علیه آنها ناصرشماست و چیزی از اجر شما کم نمی کند بلکه اجرش را
تمام و کمال می دهد. لذا امرواجب جهاد را بجا آورید، چون صلح و سلام در تسلیم شدن در برابر پرچم غیر اسلام نیست ، بلکه صلح و سلم این است که مردم از نعمت حیات طیبه و جامعه اسلامی بهره مند باشند. این آیه شبیه آیه (و لاتهنوا و لا تحزنوا و انتم الاعلون ان کنتم مؤمنین سستی نکنید و اندوهناک نباشید که هر آینه شما اگر مؤمن باشید، غالب هستید) می باشد.

(36) (انما الحیوه الدنیا لعب ولهو و ان تؤمنوا وتتقوا یؤتکم اجورکم ولایسئلکم اموالکم ): (همانا منحصرا زندگی دنیا بازیچه و سرگرمی است ولی اگر ایمان بیاورید و تقوی پیشه کنید، خداوند پاداشهایتان را به شما می دهد و از اموالتان هم چیزی نمی خواهد)در این آیه با معرفی حقیقت زندگی دنیا و آخرت ، مؤمنان را نسبت به آخرت ترغیب و نسبت به دنیا بی رغبت می نماید و می فرماید: دنیا یک وسیله سرگرمی وبازیچه ایست بنابراین مقصود بالذات نمی باشد بلکه وسیله کسب توشه برای آخرت است . به همین دلیل اگر ایمان بیاورید و با اطاعت خدا و رسول تقوی در پیش بگیرید،خداوند پاداشتهایتان را می دهد و در برابر آن ،مالتان را از شما نمی خواهد، یعنی از شمانمی خواهد که همه اموالتان را در راه او انفاق کنید.

(37) (ان یسئلکموها فیحفکم تبخلوا ویخرج اضغانکم ): (چون اگر همه اموالتان را از شما بخواهد بطوری که
خودتان تهی دست شوید، بخل می ورزید و کینه های درونیتان به بیرون زبانه می کشد)یعنی علت اینکه خدا همه اموالتان را از شما طلب نمی کند، این است که اگر از شمابخواهد همه اموال خود را انفاق کنید، مشقت بزرگی را به شما تحمیل کرده و آن وقت بخل می ورزید و از دادن آن امتناع می کنید و این امر باعث می شود که کینه های درونیتان آشکار شود و گمراه شوید.

(38) (ها انتم هؤلاء تدعون لتنفقوا فی سبیل الله فمنکم من یبخل و من یبخل فانما یبخل عن نفسه والله الغنی وانتم الفقراء وان تتولوا یستبدل قوما غیرکم ثم لایکونوا امثالکم ): (اینک شما آنهائید که وقتی دعوت می شوید که در راه خدا انفاق کنید، بعضی از شما بخل می ورزند و هر کس بخل بورزد، از سود بردن خود بخل نموده ، وگرنه خدا احتیاجی به شما ندارد، این شما هستید که سراپا فقیرید و اگر از دعوت اسلام سرپیچی کنید، خداوند به جای شما قوم دیگری قرار می دهد که ابدا مانند شمانباشند)این آیه استشهاد آیه قبلی است ، در
واقع می فرماید اینکه گفتیم : اگر همه اموالتان را ازشما طلب کنیم ، شما دچار بخل می شوید، نمونه اش این است که وقتی شما به انفاق درراه خدا دعوت می شوید ـ با اینکه انفاق شامل بخشی از مال شماست ـ بعضی از شماخساست به خرج می دهند،پس قطعادر برابر طلب همه اموال ،شمادچاربخل خواهیدشد.ولی حقیقت این است که هر کس بخل بورزد خیر را از خودش منع کرده ، چون خداکه احتیاجی به مال شما ندارد و او غنی بالذات است ، پس طلب انفاق از جانب خدا به جهت این است که صاحب مال در دنیا و آخرت از خیر بهره مند شود، آنگاه می فرمایدخداوند غنی مطلق است و این شما هستید که سراپا احتیاج هستید و اگر یک
لحظه فیض و عنایت خدا از شما منقطع شود، نابود می شوید.در انتها می خواهد بفرماید، اگر ایمان آوردید و تقوی پیشه کردید که خدا پاداشتان را تمام و کمال می دهد، ولی اگر اعراض کرده و روی گردانید خداوند به جای شما قومی دیگر قرار می دهد و آنها را موفق به ایمان می کند در حالیکه آنها مثل شما نیستند، بلکه ایمان می آورند و تقوی دارند و در راه او انفاق می کنند. در تفسیر الدر المنثور روایت شده که وقتی این آیه نازل شد مردم از رسولخدا ص پرسیدند: یا رسول الله این چه قومی هستند که خدا آنها را به جای ما می گذارد؟ رسول خدا (ص) دست به شانه سلمان زد و فرمود: این مرد و قوم او هستند، قسم به خدایی که جانم به دست اوست ، اگر ایمان به خدا را در آسمان آویزان کرده باشند، درنهایت مردمی از فارس آن را به دست می آورند.




طبقه بندی: مذهبی،
برچسب ها: نوری از انوار قرآن،

تاریخ : پنجشنبه 22 فروردین 1392 | 01:48 ق.ظ | نویسنده : حمید رضا پژمان | نظرات

  • ایران
  • گوگل رنک
  • ضایعات